Rozwinięcia linii gaśniczych

Ostatnia aktualizacja tej strony: 31.03.2019

Kurs, opracowanie pt. „Rozwinięcia linii gaśniczych” skierowane do osób początkujących lub średnio zaawansowanych. Strona ta będzie stale rozwijana o nowe materiały, dążąc do kompleksowego omówienia całości tematu rozwinięć gaśniczych.

02.04.19 – aktualizacja, moderacja z uwagi na przebudowę całej strony, odnowiono nieaktywne linki 16.12.18 – usunięto nieaktywne filmy, dodano „pin&push” 05.09.18 – dodano 2 filmy dot. sprawiania linii gaśniczej [(High Rise Pack (Dublin)] 10.03.18 – dodano 2 filmy dot. rozwinięć linii głównej (harmonijka, potrójny krąg w miejscu). Poprawiono informację dot. straty ciśnienia w pionowej linii wężowej (o wiedzę praktyczną/doświadczalną uzupełniającą informacje „książkowe”)

Regulamin rozwinięć samochodów ratowniczo-gaśniczych (projekt)

aktualizacja: 03.2019, wciąż bez zatwierdzenia przez KG PSP

>ZOBACZ PROJEKT<

Fragment ww. projektu regulaminu rozwinięć:

sposoby rozwinięć gaśniczych

Artykuł pt. „Rozwinięcia linii gaśniczych”, źródło: „W Akcji” 04/06

Pobierz artykuł HQ

Pakiet wężowy (cleveland lay, ślimak)

1. Omówienie zastosowania pakietu wężowego

2. Przygotowanie pakietu wężowego

3. Działanie pakietu wężowego (cleveland lay, ślimak)

4. Zarządzanie linią gaśniczą w formie pakietu – sugestia. Szczególnie interesujący nas fragment nagrania (01:10 – 03:08).

5. Sprawianie pakietu wężowego w wąskich klatkach.

Rozwinięcia linii gaśniczych – metody, propozycje

Alternatywny sposób na zwijanie odcinków wężowych, szczególnie tych o dużej średnicy.

„Harmonijki” ciąg dalszy, tym razem wykonanie Olsztyńskie.

Rozwinięcie po klatce schodowej standardowym sposobem

ZAPAMIĘTAJ: strata ciśnienia w pionowej linii wężowej to około 1 atm na 10 metrów. Jak pokazuje praktyka, czasem strata na 10 metrach (pionowo) może sięgać nawet 2 atm, zależy to od różnych czynników.

Linia główna z 3 kręgów złączonych w miejscu (nasada górna łączona z nasadą dolną następnego odcinka).

Pin&Push
źródło

Ye ol “pin and push” view #2

Opublikowany przez Sons of Irons llc. Sobota, 24 listopada 2018

Whether it be low staffing or a miscalculation of fire location or interior layout we all have to be prepared to #workfuckingharder. Most of us don’t have the luxury of 2-3 heelmin to lay that perfect pipe. Most of the time we find ourselves dancing the lonely hump. Know your playbook for ensuring success. Review quick ways for the nozzle to make the stairs. Center well, pin and push…. we don’t care, just make it happen!!!🇺🇸🇺🇸🇺🇸

Opublikowany przez Sons of Irons llc. Sobota, 24 listopada 2018

Różne sposoby przygotowania kasetonów wężowych

Kasetony wężowe

Harmonijka (jak na pokazanym wyżej filmie)

Harmonijka odcinka wężowego
Harmonijka szybka linia główna

Podwójny krąg złożony z dwóch połączonych ze sobą odcinków


I cleveland lay (ślimak, pakiet wężowy) na zdjęciu. Pierwsze zdjęcie od lewej pokazuje chyba najprostszą metodę przygotowania „ślimaka” z pojedynczego kręgu.

przygotowanie odcinka wężowego

„Ślimak” w praktyce

pakiet wężowy w akcji
schemat linia główna i cleveland lay

Złączona w miejscu linia gaśnicza. Ta metoda rozwijania z miejsca odpowiednio dobrze sprawdza się np. przy rozwinięciu 3 linii W-75. Zanim zastosujesz w akcji – przećwicz sam!

Szybkie sprawianie linii głównej

Tzw. „rolka”. Kliknięcie na zdjęcie przeniesie Cię do filmu na którym metoda jest dokładnie omówiona i pokazana.

Patent na rozwijanie odcinka z kręgu

Odbiegnijmy na chwilę od sedna, ale nie tak daleko. Pewnie spotkałeś się z takimi wartościami dot. przepływów nominalnych (l/min) danych węży:
W25 – 50 l/min
W52 – 200 l/min
W75 – 800 l/min
W110 – 1600 l/min

Są to czysto teoretyczne, nie mające nic wspólnego z praktyką, wartości. A zatem nie powinniśmy przypisywać im wielkiego znaczenia.

Doświadczalnie (w praktyce) wyglądają one tak jak na powyższej tabeli.

Wykres wydajności linii wężowych oraz czas napełniania

Warto dodać, że woda w odcinku węża W-42 waży 28 kg. To różnica niemal 15 kg na każde 20 metrów linii gaśniczej (w porównaniu ze standardowymi W-52). Jest to atut stosowania odcinków o mniejszym przekroju (notabene przepływ w takim odcinku jest w zupełności wystarczający dla potrzeb gaśniczych).

ile waży woda w odcinku wężowym (w wężu)
A W-42 – około 28 kg 🙂

Rozwinięcie „po elewacji”. Wciągnięcie linii wężowej przez strażaka za pomocą linki strażackiej. Konieczne jest zabezpieczenie odcinka do stabilnego punktu mocowania.

Linia gaśnicza po elewacji rozwinięcia

ZAPAMIĘTAJ: strata ciśnienia w pionowej linii wężowej to około 1 atm na 10 metrów. Jak pokazuje praktyka, czasem strata na 10 metrach (pionowo) może sięgać nawet 2 atm, zależy to od różnych czynników.

Dzięki takiemu rozwiązaniu dwa kilometry węża można rozwinąć w niespełna piętnaście minut. Tutaj możesz zobaczyć to samo rozwiązanie w wykonaniu strażaków z USA.

Przyczepka wężowa do pożarów lasów

ZAPAMIĘTAJ: strata ciśnienia w poziomej linii wężowej to około 1 atm na 100 metrów.

Poza ww. metodami możemy wyróżnić jeszcze:

  • rozwinięcie linii między biegiem schodów (pionowo między barierkami)
  • z kosza drabiny
  • z suchych pionów
  • z mokrych pionów
  • rozwijanie odcinków węży pożarniczych tłocznych z wózka wężowego
  • inne

Komentarze po ćwiczeniach (wkrótce więcej wniosków)

Wózek wężowy z tyłu pojazdu GBA

Na ostatnich ćwiczeniach natarcie rozwijało się najdłużej. Skręcało się i pętliło między schodami. [oczywiście rozwinięcie LSN pozostanie wyłącznie w sferze ćwiczeniowej]. Najszybciej poszło rozwinięcie i wciągnięcie między schodami 3 odcinków 52. Rozwinięcie po klatce na drugim miejscu ale warunkiem było to, że jest wolnych 5 ratowników.

Pozostałe:

Zwijanie alarmowe węży

Zarządzanie linią wężową – propozycje rozwiązań

Czy pakiet wężowy można zmieścić do standardowej skrytki na wąż zwinięty w kręgu – propozycja

źródła zdjęć i grafik:
zdj. 4 OSP Nowy Targ
zdj. 10 OSP Susz
zdj. 11 cfbt.pl
zdj. 12 opracowanie własne
zdj. 13 km psp poznań jrg 7
zdj. 14 OSP Chłopowo
zdj. 15 Gdańsk 112, YouTube
zdj. 16 badifire, czerwonesamochody.com
pozostałe zdjęcia zostały odnalezione bez ustalenia autorów
Dyskusja na blogu dodaj komentarz Droga Ratownika

Jeśli znalazłeś jakiś błąd w tekście, bardzo proszę, zgłoś nam to! Wystarczy zaznaczyć dany tekst i nacisnąć Ctrl+Enter.

Napisz komentarz

Błąd w tekście

Zaznaczony tekst będzie wysłany do redakcji DrogaRatownika.pl